fbpx

Hoe gebruik je Yoast om je SEO te verbeteren?

Hoe gebruik je Yoast voor je SEO

Hoe gebruik je Yoast om je SEO te verbeteren?

Joost mag het weten! En reken er maar op dat Yoast het weet, want de Yoast SEO plug-in meet precies hoe goed of hoe slecht jouw contentpagina scoort in Google. Een handig hulpmiddel dat onmisbaar is voor je WordPress website of Woocommerce webshop. Hoe werkt Yoast? We helpen je met deze tips op weg.

  1. Bepaal het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.
  2. Focustrefwoord gebruiken.
  3. Tekst aanpassen die door Google wordt getoond.
  4. Check je stoplicht.

 

Bepaal je zoekwoorden

Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw bedrijf? En welk zoekwoord wil je op je pagina verwerken? Het is aan te raden om een zoekwoorden analyse te doen of te laten doen. Zo’n analyse geeft niet alleen inzicht in de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf, product of dienst, maar ook hoe vaak er naar dit woord wordt gezocht en hoe hoog de concurrentie op dit zoekwoord is. Handig om te weten als je via Google Adwords wilt adverteren. Maar het is ook een leidraad voor het schrijven van de juiste content op de juiste pagina’s. Een handige tool die je kunt gebruiken voor zo’n analyse is de zoekwoordplanner van Google. Maar ook de zoekbalk van Google denkt met je mee!

 

Gebruik een focustrefwoord

Het focustrefwoord omschrijft in één woord waar de inhoud van de pagina over gaat. Deze term mag meerdere woorden bevatten, maar geen reeks van verschillende zoekwoorden zijn.

 

Bepaal je eigen zichtbaarheid in Google

De zoektermen in Google bestaan uit drie delen: SEO titel, Slug (paginalink) en meta-beschrijving. Als je deze drie onderdelen goed invult in Yoast weet degene die op jouw zoekwoord heeft gezocht meteen of hij/zij wel of niet jouw website moet bezoeken.

 

Tips voor deze drie onderdelen:

  • SEO titel: deze titel mag maximaal 55 tekens bevatten. Zorg dat je zoekwoord erin voorkomt en het liefst ook je bedrijfsnaam. Bijvoorbeeld: Tuinverlichting en Tuinlampen kopen? -Lampenonline.nl. Deze titel is erg slim opgebouwd, het zoekwoord zit er namelijk in (tuinlampen), maar ook een synoniem voor het zoekwoord (tuinverlichting).
  • Slug: dit heeft te maken met de opbouw van je website. Als deze logisch is opgebouwd werkt dit mee in je vindbaarheid. Bijvoorbeeld: lampenonline.com/verlichting/tuinverlichting.
  • Meta-beschrijving: dit bestaat uit maximaal 156 tekens, begin met je focustrefwoord en geef een korte omschrijving van de inhoud van je pagina. Bijvoorbeeld: Tuinverlichting. Licht brengt sfeer in je tuin of op je balkon, zodat je langer buiten kunt blijven. Keuze genoeg!

Check je stoplicht

Is je pagina of blogbericht klaar en heb je alle bovenstaande onderdelen toegepast? Dan hebben we nog een tip voor je: gebruik altijd een of meerdere afbeeldingen om je content op te fleuren. Beeld zegt meer dan duizend woorden, geef je afbeelding altijd een titel en alt-tekst (deze is zichtbaar wanneer je met je muis over de afbeelding heen gaat). En gebruik in je pagina of blogbericht interne en externe links. Check vervolgens of alle bolletjes van je stoplicht op groen staan. Yoast denkt met je mee als dit niet het geval is en geeft verbetersuggesties waar je nog aan kunt werken.