fbpx

Je website en webshop vindbaar maken in Google

Je website en webshop vindbaar maken in Google

Naast het realiseren van een passende website of webshop voor jouw bedrijf is een goede vindbaarheid één van de belangrijkste doelstellingen. Dat is niet voor niks, want goed vindbaar zijn in Google is van het allergrootste belang voor je webshop of website. De overgrote meerderheid van online consumenten oriënteert zich en koopt via Google, dus een paar plaatsen hoger kan enorm schelen in de omzet en in bezoekersaantal. Maar hoe verbeter je je organische vindbaarheid? Oftewel hoe verbeter je je SEO, Search Engine Optimalisation?

Zoekwoorden

Het succes van een online omgeving wordt voor een groot deel bepaald door de vindbaarheid ervan. Als er wordt gezocht op jouw product of dienst en jouw online omgeving staat er niet tussen dan loop je een hoop potentiële klanten mis. Belangrijk is dus om te weten welke woorden in relatie tot jouw bedrijf worden gezocht in Google, hoe vaak deze woorden worden gezocht en welke woorden jou de meeste conversie op kunnen leveren. Om erachter te komen welke woorden relevant zijn voor jouw online omgeving kun je een zoekwoordenanalyse uitvoeren. Uit zo’n analyse blijkt welke zoekwoorden relevant zijn om op je eigen website of webshop te gebruiken en hoe deze zoekwoorden op dit moment ranken in Google. Dan is het van belang dat je de zoekwoorden ook op de juiste manier verwerkt in je webpagina’s. Je kunt de zoekwoorden verwerken op bestaande pagina’s of op een nieuwe pagina. Elke pagina moet één hoofdzoekwoord hebben, deze moet verschillende keren terugkomen in de H1 en H2 tags en het hoofdzoekwoord moet in 2 tot 3% van de content terugkomen. Ook is het goed om het zoekwoord in de hoofdkop terug te laten komen. Vergeet daarnaast de paginatitel en metabeschrijving niet in te vullen bij de zoekmachine optimalisatie. Dat is namelijk het eerste dat bezoekers zien als ze zoeken via Google. Als het woord waar zij opgezocht hebben terugkomt in deze beschrijving, zullen zij eerder op jouw website klikken.

Responsive webdesign

Een responsive webdesign betekent dat een online omgeving zich aanpast aan het scherm waarmee de bezoeker hem bekijkt. Dankzij een responsive webdesign is een online omgeving dus niet alleen op een desktop monitor, maar ook op een smartphone of tablet goed te lezen en te gebruiken. Omdat online omgevingen steeds minder bezocht worden via de computer is het van essentieel belang dat jouw online omgeving op elk apparaat goed weergeven wordt. Wanneer je een responsive website of webshop hebt, zal Google jouw online omgeving hoger weergeven in de zoekresultaten. Google wilt namelijk de meest gebruiksvriendelijke online omgevingen bovenaan tonen om zo in de behoefte van de websitebezoeker te voorzien.

Contentrijke website en webshop

Het hebben van een contentrijke online omgeving is van groot belang wanneer je wilt dat jouw online omgeving beter vindbaar wordt in Google. Wanneer we praten over een contentrijke omgeving bedoelen we niet dat er een grote hoeveelheid content in één keer wordt geplaatst en daarna de online omgeving wordt gelaten zoals het is. Het gaat er juist om dat de online omgeving continue voorzien wordt van nieuwe content, want wanneer je steeds nieuwe content blijft toevoegen aan je online omgeving blijft Google jou zien en krijg je steeds een nieuwe plek in de ranking. Wanneer je dit goed aanpakt betekent dit, dus dat je stijgt en beter zichtbaar zal zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw content promoot via social media, want het gebruiken van social media helpt mede met jouw online omgeving beter vindbaar maken. Door actief te zijn op meerdere social mediakanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn vergroot je simpelweg de kans om gevonden te worden. Wanneer je regelmatig links plaatst op social media naar je pagina, pakken zoekmachines je pagina sneller op.

Gebruiksvriendelijkheid

Zoals we eerder al hebben geschreven doet Google er alles aan om in de behoefte van de bezoeker te voorzien. Wat betreft gebruiksvriendelijkheid van online omgevingen is dat dan ook niet anders. Google gaat hier ver in. Naast de snelheid van een webpagina, wordt er bijvoorbeeld ook gekeken naar het gedrag van de bezoeker op jouw online omgeving. Klikken bezoekers vrijwel direct weg, dan trekken zoekmachines de conclusie dat de bezoekers ontevreden zijn met wat zij op de online omgeving tegenkomen. Het is daarom enorm belangrijk dat jouw online omgeving gebruiksvriendelijk is. Dit houdt in dat je bezoekers snel door je online omgeving kunnen navigeren, je teksten goed te begrijpen zijn en je de bezoeker helpt met zijn of haar probleem. Om je online omgeving van dit alles te voorzien kun je op de volgende punten letten. Zo is het urgent om op elke pagina een duidelijke call-to-action button te plaatsen. Op deze manier vraag je om aandacht voor het uitvoeren van een handeling. Dit zorgt ook voor een duidelijke paginastructuur, zodat de bezoeker gemakkelijk door je online omgeving heen kan navigeren. Zorg daarnaast ook voor een duidelijk pagina titel. Een duidelijke pagina titel maakt direct duidelijk waar je pagina over gaat, wat bijdraagt aan een toenemend bezoekersaantal. Google neemt de pagina titel dus ook hoog op in de overweging of jouw pagina relevant is. Zorg ten slotte voor kopteksten en alinea’s oftewel een leesbare online omgeving. De meeste bezoekers scannen je online omgeving zonder het woord voor woord te lezen. Ze kijken eerst of er iets tussen staat wat hun interesseert zorg dus dat de kopteksten aanspreken en dat de tekst er goed leesbaar uitziet, voorkom lappen tekst.

Nu je meer inzicht hebt gekregen in de manieren om jouw website of webshop beter vindbaar te maken, is het tijd om aan de slag te gaan! Loop je ergens tegen aan of geef je het liever uit handen wij helpen je graag!