fbpx

Schakelen van offline winkel naar online shop

Schakelen van offline winkel naar online shop

Nu dat we allemaal noodgedwongen thuis zitten en veelal alle bedrijven de fysieke deuren hebben moeten sluiten is dit het moment voor vele bedrijven om de achterdeur naar de online wereld te openen. Maar hoe pak je het aan als je normaal gesproken je producten gewoon fysiek aan klanten verkoopt, waar moet je opletten bij het verkopen en het leveren van producten online? Nu dat jouw producten niet meer bij je winkel, maar bij de klant geleverd moet worden. Hoe zorg je dat jouw webshop logistiek helemaal ready is?

Kies het juiste logistieke model voor je webshop

Om te beginnen is het natuurlijk van groot belang om een goede webshop te hebben, want waar voorheen mensen bij jou langskwamen is nu jouw webshop het visite kaartje van je bedrijf. Wanneer jouw webshop helemaal klaar is om online aan de slag te gaan is het kiezen van het juiste logistieke model enorm belangrijk. Er zijn verschillende logistieke modellen die je kunt gebruiken voor je webshop.

Zo kun je kiezen voor een eigen magazijn als je een groot product assortiment hebt. Dit heeft als voordeel dat jij zelf alle touwtjes in handen hebt. Ook kun je kiezen voor dropshipping. Hierbij heb je de producten niet zelf op voorraad, maar bestel je het bij de fabrikant of groothandel die vervolgens het product direct verstuurd naar de klant. Daarnaast kun je ook kiezen voor de just-in-time (JIT) manier van logistiek. Simpel gezegd gaat deze logistiek over de juiste producten, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plek en de juiste tijd/ datum aan te leveren. Producten worden, dus pas besteld als de klant het nodig heeft. Ten slotte kun je kiezen voor fulfillment deze manier van logistiek lijkt op dropshipping, ook hier worden de meeste logistieke dingen uitbesteed. Maar in tegenstelling tot dropshipping zijn de producten bij fulfillment echt van jou.

Inzicht in de voorraad

Naast het kiezen van het juiste logistieke model is het inzicht geven van klanten in de voorraad enorm belangrijk om jouw webshop logistiek te verbeteren. Klanten willen natuurlijk graag weten of het product dat zij willen kopen ook daadwerkelijk op voorraad is. En willen daar niet achter komen wanneer ze op het punt staan om af te rekenen. Dus zorg dat je op alle productpagina’s duidelijk vermeld of een product leverbaar is dit voorkomt verwarring en teleurstellingen bij de klant. En voorkomt daarnaast dat de klant de volgende keer bij de concurrent besteld.

Late cut-off tijd

De cut-off tijd is de tijd dat jij of jouw personeel stopt met het verwerken van orders en vervolgens afgeeft bij je vervoerder. Vanuit de klant gezien is dit het uiterste tijdstip waarop een consument nog online kan bestellen om de volgende dag zijn aankoop te ontvangen. Wanneer je je pakketten dagelijks afgeeft bij een postkantoor ligt de cut-off tijd vaak rond 16:00/ 17:00 uur. Orders die na deze tijd binnen komen worden dus niet de volgende dag geleverd. Hiermee loop je een hoop potentiële klanten mis, want de piekmomenten van online bestellingen doordeweeks in de avonduren liggen tussen 20:00 en 21:00 uur. Logisch dus dat een latere cut-off tijd meer klanten oplevert in je webshop.

Moment van bezorging

Verreweg de meeste consumenten vinden het belangrijk om vooraf te weten wanneer een pakket bezorgd wordt. Zij worden namelijk nog te vaak geconfronteerd met een ‘’niet thuis’’ bericht van de pakketbezorger. Dit zorgt ervoor dat klanten thuis moeten wachten op hun pakket of voor iemand moeten zorgen die hun bestelling opwacht. Anderen leveren bij de buren waar de klant niet altijd op zit te wachten. Klanten willen daarom het liefst zelf kunnen kiezen wanneer en hoelaat hun pakket bezorgd wordt. Daarnaast is voor een klant niks zo vervelend als dat ze een bestelling plaatsen en er niks meer van horen. Voeg daarom een track & trace code toe aan de bestelling, zodat de klant zijn of haar pakket op de voet kan volgen. De meeste klanten zullen hun aankoop thuis laten bezorgen, maar ook op het werk bezorgen is erg populair. Zorg er dus voor dat jouw webshop beschikt over al deze mogelijkheden, maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk.

Retourneren

Het geen wat je natuurlijk zoveel mogelijk wilt beperken is het aantal retourzending. Met goede productfoto’s en teksten kun je het aantal retouren beperken, maar helemaal voorkomen kun je het nooit. Je bent als webwinkelier ook verplicht om binnen 14 dagen het volledige aankoopbedrag + de betaalde verzendkosten terug te storten. Zorg dat je het ook wat betreft retourneren het voor de klant zo gemakkelijk mogelijk maakt. Als een retrourzending soepel verloopt en de klant op tijd zijn geld terugkrijgt is de krans groot dat ze later opnieuw iets bestellen via jouw webshop.