fbpx

De beste tips voor je SEO-optimalisatie

De beste tips voor je SEO-optimalisatie

Bovenaan in de Google resultaten staan wil iedereen. Maar hoe onderscheid je je van de concurrentie? Wij hebben de beste tips op een rijtje gezet om je op weg te helpen.

Content boven alles

Goede content is van groot belang als het gaat om SEO-optimalisatie. Er zijn talloze regeltjes te vinden aan de hand waarvan je de teksten op je website kunt schrijven. Maar het maken van goede content is niet hetzelfde is als de juiste formule vinden en toepassen. Je maakt je website voor mensen – niet voor het algoritme van Google. Schrijf daarom teksten die overtuigend, helder en overzichtelijk zijn. Daarvoor kun je de volgende tips gebruiken:

  • Breng structuur aan met hoofd- en subkoppen en voldoende witregels
  • Maak je alinea’s niet te lang
  • Verwerk zoekwoorden op een natuurlijke wijze in je tekst
  • Ontwikkel een schrijfstijl die past bij de boodschap die je wilt overbrengen
  • Beantwoord de vragen van je klanten in je blog
  • Schrijf content waar mensen naar willen linken
  • Gebruik interne en externe links voor extra informatie en bronnen – zo houd je de hoofdtekst overzichtelijk

 

Gebruikerservaring

De bezoekers op je website moeten zich op hun gemak voelen en snel kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Hoe beter hun ervaring op jouw website is, hoe beter hij door Google gewaardeerd zal worden. Om de gebruikerservaring te verbeteren zijn er verschillende dingen om rekening mee te houden.

Allereerst natuurlijk de snelheid van je website. Mensen schakelen vlot, vooral als ze op hun mobiel zitten. Duurt het laden van je website te lang, dan raak je je klanten meteen kwijt. De voornaamste boosdoeners bij trage websites zijn te grote afbeeldingen. Controleer daarom goed of je je afbeeldingen kunt verkleinen.

Iets anders om eens kritisch naar te kijken is je menustructuur. Wanneer mensen door de bomen het bos niet zien, zullen ze niet snel naar je website terugkeren. Zorg ervoor dat je bezoekers met zo min mogelijk clicks het juiste kopje vinden. Daarnaast is het van belang dat je website goed beveiligd is met een SSL-certificaat. Niet alleen rekent Google je er op af als je website onveilig is, je klanten vertrouwen je meer wanneer ze er zeker van zijn dat hun gegevens goed beschermd worden.

 

Tools

Er zijn verschillende tools in het leven geroepen die het je gemakkelijker maken om je website na te lopen en te verbeteren. Wij raden de volgende tools aan voor je SEO-optimalisatie:

  • Screaming Frog – deze tool analyseert je website en spoort gedupliceerde content, gebroken links en andere errorcodes op.
  • Yoast – hiermee kun je gemakkelijk tips vinden om de content op je website te verbeteren. Hou daarbij wel in je achterhoofd dat je voor je klant schrijft en niet voor Google. (Check ons artikel over Yoast voor meer uitleg over deze tool).
  • Ubersuggest – ontdek waar jouw klanten op zoeken en hoe moeilijk het is om met die keywords te scoren. Ubersuggest geeft je ideeën voor nieuwe content en helpt je met het formuleren van een strategie om de concurrentie voor te zijn.

 

Op de lange termijn

Wanneer je in de Google rangorde ben opgeklommen, is het de kunst om deze positie te behouden. De beste manier om dat te doen is door steeds nieuwe content te creëren. Want een website waarop niets gebeurt is voor Google niet interessant en zal langzaam maar zeker steeds verder wegzakken. Plaats daarom regelmatig nieuwsartikelen over ontwikkelingen in jouw branche, schrijf blogartikelen over onderwerpen die jouw klanten interessant vinden en onderschat ook zeker het belang van goede linkbuilding niet. Gastblogs, samenwerkingen met andere bedrijven en activiteiten op Social Media zijn een goede manier om daaraan te werken.

Wij hopen dat je met deze tips aan de slag kunt om van jouw organisatie een succes te maken! Kom je ergens niet uit en wil je onze hulp inschakelen? Neem dan contact met ons op.